måndag 17 oktober 2016

Med extra fokus på Hålahult

Onsdagen den 12 oktober var det dags för "Ohälsan tiger still" i den fina hörsalen på Länsmuseet i Örebro . Engagerade och berörda åhörare. Några med direkt koppling till Hålahults sanatorium eller Garphytte sanatorium (som revs 2005). Jag får mig nya historier till livs vid varje framträdande.

Stor artikel i Nerikes Allehanda tisdagen den 11 oktober skriven av Caroline Axelsson som visade stort intresse för ämnet. Roligt.

Troligen var det på 60-talet som de tidigare öppna ligghallarna på bottenvåningen byggdes in. Väldigt okänsligt gjort. Jag hoppas att den nuvarande ägaren kan hitta en mera publik användning av denna fantastiska byggnad än att utnyttja den som lagerlokal.

1 kommentar:

  1. Intressant jobb du gör, Henrik!Jag minns en kille från min skola, som hade (troligen hade haft) tbc. 50-tal. Han var skör som glas och lite utanför alla oss andra. En av mina bästa vänner blev lungläkare och hon har jobbat mycket med tbc-patienter under senare år.

    SvaraRadera